Monday 12 March 2018

Aku sebenarnya dok pikir pikir pasal my life cycle and life progress. Dalam aku dok catur catur my next move and plan, aku sedar sebenarnya banyak sangat benda lately ni yang sentiasa menyebelahi aku. To be exact, sejak aku moving to KL, every single thing yang consider bad thing nimpa aku turn out to be a good things. Contoh masa first time aku hilang purse tertinggal atas vending machine. Mak aiii gila punya cuai dahtu sedar pagi esoknya lak tu.. pergi check memang lesap la jawabnya. Cash even tak banyak, tapi semua kad kad bank, lesen, segala mak nenek kad ada dalam tu... pagi tu jugak aku mintak masuk opis half day. Aku renew semua kad kad aku, selang 3 hari lepastu.. aku dapat call.. orang tu jumpa purse aku and simpankan!!! Satu sen pon duit aku tak hilang dalam tu... plus semua kad kad masih ada elok dalam tu... gila?? Thats the truth. Dia sampai cakap kalau tak dapat trace aku, dia nak post purse aku tu kat alamat based on lesen aku.. but turn out dia berjaya trace FB aku pakai segala combination nama melalui lesen aku tu. Siyes masa tu aku memang terkedu dengan mamat tu punya effort.. YAALLAH rasa nak nangis masa tu. Lepastu ada beberapa hal lagi yang jadi kat aku.. semuanya berpunca dari salah aku jugak.. aku careless.. tapi still... Allah sentiasa lindung aku. Mak aku salu pesan solat jangan tinggal... jaga solat... kat tempat orang takde sapa yang boleh lindung kecuali Allah je.. aku salu dengar sambil buat tak endah ayat Mak aku. Aku anggap aku dah tahu benda benda tu semua.. sebab aku bukan budak budak. Of course aku tahu semua tu.. tapi apa yang aku tahu... tak semestinya aku praktikkan. Tahu sekadar tahu.. aku solat tapi tak tentu waktu. Aku bukan seorang Islam yang baik plus aku kerap kerap terbabas waktu. Hujung hujung.. kadang Qada saja kalau tak sempat. Padahal sebenarnya kalau aku try really hard untuk pertahankan iman aku... sempat je.. tak perlu Qada solat. But still... Allah nak tunjuk yang Dia sentiasa sayangkan aku dengan cara yang sangat ketara.. okay aku dah start panas mata. Takde lah.. aku cuma rasa tertanya tanya like what I have done until I deserved so many kindness around me.. alhamdulillah.. semoga semua yang buat baik dengan aku dibalas dengan seribu kali kebaikan. Amin!!! Somebody told me yang aku ni jiwa besar... is it?? Entah aku pun tak tahu... aku tak rasa pun aku ni berjiwa besar.. aku bukannya baik pon... niat aku jarang sekali innocent.. sentiasa penuh dengan bisikan bisikan jahat. Sapa yang kenal aku tahu lah aku ni macammana.. dengan orang tu aku tak suka.. dengan orang ni aku meluat.. nyampah.. kutuk orang tu kutuk orang ni.. ngata... TAPI AKU BUKAN BAWAK MULUT OKAY. Jenis aku.. aku berkongsi cerita.. kongsi gosip dengan orang yang aku rasa serasi nak bergosip.. selalunya between two person saja... pakai konsep ngata situ habis situ... takde nak sampai bawak cerita merata rata. BUANG MASA semua tu. Tapi kalau aku suka somebody tu.. dari segi perangai watak cara bawak diri.. keserasian or chemistrynya dengan aku... tak kisah sesapa pun... kawan baik aku.. geng aku... bff.. opis mate... sesapa je lah yang termasuk dalam life cycle aku.. aku akan really appreciated them. Korang memang beruntung... kah kah kah. Kalian tahu sapa kalian. Dan orang orang inilah yang sentiasa ada dibelakang, tepi, kiri dan kanan aku... masa aku susah dan senang.. aku bukan jenis lupa diri... aku ingat setiap seorang yang buat baik dengan aku. Senang cerita aku ni jenis yang buat baik dengan orang yang aku rasa aku nak buat baik... gituuuu. Paham tak? So yang lain lain tu aku rasa tak penting untuk aku cared ia akan masuk ke zon NON OF MY BUSINESS. Hahahaha. Sebab tu aku kata korang untung. Paham dah sekarang. So sikap aku yang sebegitu boleh ke di katogerikan sebagai berjiwa besar? I don't know... terpulang. Tapi mungkin la kot.. aku berjiwa besar with certain people in my life... birthday Emak aku dah lepas Sabtu tuhari. Aku dah call wish kelmarin lepas balik Melaka weekend lepas, tapi aku dok konpius nak kasik hadiah apa ek balik hujung bulan ni. Tak tau.....

No comments:

Post a Comment